Zawieszenie jest ważnym elementem układu jezdnego samochodu. Jeśli masz standardowy samochód, znalezienie odpowiedniego zawieszenia może wymagać trochę czasu i badań. W przypadku samochodów z wyższej półki, takich jak luksusowe sedany czy sportowe coupe, zawieszenie może mieć większe znaczenie dla zachowania się samochodu w sposób zbliżony do innych samochodów tej klasy. Istnieje wiele różnych sposobów sprawdzenia zawieszenia samochodu. W tym artykule skupimy się w szczególności na tym, jak sprawdzić zbieżność tylnej osi samochodu, aby doprowadzić go do jak najlepszej formy przed wyruszeniem w drogę.
Zbieżność to sytuacja, w której wszystkie przeguby kół są ustawione w jednej linii w tym samym czasie. Na końcu osi, w miejscu styku z kołem, znajduje się przegub kulowy, który można smarować, aby nie dopuścić do jego zaciśnięcia. Gdy przeguby kół nie są skręcone, mogą się płynnie poruszać między sobą. Jeśli ustawienie przegubów kół nie jest prawidłowe, samochód nie będzie się prawidłowo prowadził. Ustawienie przegubów kół wpływa na sposób prowadzenia samochodu. Niewspółosiowość osi może być spowodowana kilkoma czynnikami, w tym niewłaściwą regulacją zawieszenia, nieprawidłowym ustawieniem łożysk kół lub uszkodzeniem przegubu kulowego.
Ważne jest, aby sprawdzać zbieżność tylnej osi samochodu za każdym razem, gdy zdejmuje się z niego opony. Po zdjęciu kół i opon z samochodu można łatwo sprawdzić zbieżność tylnej osi bez konieczności podnoszenia samochodu i zdejmowania kół. Po podniesieniu samochodu i zdjęciu kół umieść latarkę pod samochodem i spójrz od bagażnika do przodu samochodu. Jeśli latarka oświetla gumę wnęki koła, oznacza to, że oś nie jest wyosiowana. Gumowa okładzina wnęki koła powinna być zrównana z metalem samochodu.
Gdy samochód stoi na ziemi, zajrzyj pod spód i sprawdź stan przedniego zawieszenia. Jeśli zauważysz nadmierne zużycie, zwłaszcza elementów zawieszenia lub układu kierowniczego, być może trzeba będzie je wkrótce wymienić. Sprawdź także stan klocków hamulcowych i wirników, aby upewnić się, że nie wymagają one wymiany. Upewnij się, że przewody i węże hydrauliczne nie przeciekają, a czujniki działają prawidłowo.
Gdy samochód stoi na ziemi, sprawdź tylne zawieszenie, aby upewnić się, że wszystko jest w dobrym stanie. Dokładnie obejrzyj tylne zawieszenie pod kątem nadmiernego zużycia, pęknięć lub złamań elementów. Upewnij się także, że elementy tylnego zawieszenia są ze sobą prawidłowo połączone. Sprawdź stan tylnego mechanizmu różnicowego i upewnij się, że porusza się on tak, jak powinien. Upewnij się, że zbieżność kół jest prawidłowa i że tylne opony są właściwie ustawione.
Gdy samochód stoi na ziemi, sprawdź elementy układu kierowniczego i zawieszenia. Upewnij się, że wszystkie części poruszają się swobodnie i że są w dobrym stanie. Zajrzyj pod samochód i upewnij się, że wszystkie elementy są ze sobą prawidłowo połączone. Sprawdź przeguby homokinetyczne i upewnij się, że poruszają się tak, jak powinny.
Jeśli zbieżność kół Twojego samochodu jest niewspółosiowa, będzie się on źle prowadził. Może to spowodować jeszcze większe uszkodzenie samochodu i utrudnić jego prowadzenie. Jeżeli zawieszenie Twojego samochodu ma dodatkowy luz lub jest źle ustawione, może to również wpłynąć na sposób, w jaki samochód reaguje na nierówności drogi. Może to spowodować utratę kontroli nad samochodem. Podczas przeglądu należy upewnić się, że opony są odpowiednio napompowane i że wszystko działa prawidłowo. Jeśli samochód jest uszkodzony w stopniu uniemożliwiającym naprawę, warto rozważyć jego wymianę na nowszy model. Jeśli wszystko jest w dobrym stanie, można jeździć samochodem po dokonaniu drobnych napraw lub regulacji. Istnieje wiele różnych sposobów sprawdzania zawieszenia samochodu. W tym artykule skupimy się w szczególności na tym, jak sprawdzić zbieżność tylnej osi samochodu, aby doprowadzić go do jak najlepszej kondycji przed wyruszeniem w drogę.
25-04-22