Zawieszenie pojazdu to mechanizm, który łączy samochód z drogą. Podczas jazdy ustawienie samochodu i prześwit między innymi samochodami, a także stan nawierzchni pod oponami mogą powodować, że przy uderzeniu w pofałdowaną powierzchnię samochód będzie się lekko obijał lub wstrząsał. Amortyzując to uderzenie i zmniejszając jego wpływ na pojazd, zawieszenie zapewnia, że dojedziesz do celu bez uszkodzeń i bez konieczności niepotrzebnego zwalniania, aby nie uszkodzić podwozia samochodu. W tym przewodniku omówimy wszystkie zagadnienia, począwszy od tego, czym są amortyzatory i jak działają w samochodach Volkswagen, dlaczego ważne jest, abyś Ty (i Twój samochód) miał komplet nowych amortyzatorów oraz jakie rodzaje amortyzatorów występują w samochodach VW.
Amortyzatory to rodzaj elementów zawieszenia, które zmniejszają ilość wstrząsów przenoszonych na podwozie samochodu. Są to zasadniczo sprężarki powietrza, które pod ciśnieniem mogą magazynować energię. Po uderzeniu w nierówność zawieszenie spręża powietrze, aby zamortyzować uderzenie, a następnie natychmiast uwalnia je wraz ze zmagazynowaną energią, aby powrócić do pierwotnego położenia i orientacji. W ten sposób zawieszenie jest chronione przed uszkodzeniami i amortyzowane przed drganiami. Amortyzatory prawie zawsze występują parami, po jednym na każdym kole, i zazwyczaj są sterowane przez układ hydrauliczny.
Sprężyny powietrzne to rodzaj elementów zawieszenia, które magazynują energię uderzenia w sposób bardzo podobny do amortyzatorów. Jednak resory pneumatyczne nie są sterowane za pomocą płynu, jak amortyzatory, ale raczej za pomocą stosu siłowników pneumatycznych, które podnoszą lub obniżają zawieszenie. Resory pneumatyczne nie amortyzują samochodu w taki sposób, jak amortyzatory, ale raczej pozwalają samochodowi lekko opaść lub podskoczyć bez uszkadzania podwozia, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla pojazdów terenowych, takich jak SUV-y.
Sprężyny powietrzne i amortyzatory współpracują ze sobą w zawieszeniu, aby zapewnić płynną jazdę samochodem. Kiedy uderzasz w nierówność drogi, resory pneumatyczne ściskają się i gromadzą energię, aby przywrócić Cię do pierwotnej pozycji. W tym samym czasie amortyzator na jednym z kół zawieszenia uwalnia zmagazynowaną energię, aby nie uszkodzić podwozia. Układ taki jak ten jest ważny dla sprawnego działania samochodu, ale będzie skuteczny tylko wtedy, gdy każdy element zawieszenia będzie w dobrym stanie. Gdy jeden z elementów ulegnie zużyciu, uszkodzeniu lub awarii, ucierpi na tym jakość jazdy. Pierwszym krokiem do zapewnienia optymalnej pracy zawieszenia jest wymiana wszystkich zużytych elementów.
Amortyzatory w samochodach Volkswagen są głównymi elementami zawieszenia. Jak każdy inny amortyzator, wykorzystują one system sprężarek powietrza i zaworów do gromadzenia energii z wybojów i uwalniania jej, gdy w coś uderzysz. W nowszych Volkswagenach resory pneumatyczne są podstawowym elementem zawieszenia samochodu, pomagającym utrzymać płynną jazdę nawet na nierównej nawierzchni. W rezultacie resory pneumatyczne stanowią integralną część układu jezdnego samochodu.
Amortyzatory są kluczową częścią każdego układu zawieszenia i jako takie powinny być regularnie sprawdzane pod kątem zużycia lub uszkodzenia. Zużycie amortyzatorów można sprawdzić, skręcając koła tak, aby amortyzatory znajdowały się na podłożu i otwierając maskę samochodu, aby można było zobaczyć zawieszenie. Poszukaj zużytych elementów i wymień je, gdy je znajdziesz.
W większości przypadków amortyzatory można wymienić bez wizyty u mechanika lub dealera. Choć może się to wydawać trudnym zadaniem, w rzeczywistości jest to naprawdę proste i łatwe. Wymiana amortyzatorów polega zazwyczaj na wykręceniu oryginalnych śrub i zastąpieniu ich nowymi, które można kupić w dowolnym sklepie z częściami samochodowymi. W większości przypadków wystarczy wykręcić tylko cztery śruby, aby poluzować amortyzator na tyle, by można go było zdjąć rękami.
W wielu przypadkach amortyzatory zaczną wykazywać oznaki zużycia zanim to nastąpi, np. wyboista lub nierówna jazda, głośne stuki lub uszkodzone zawieszenie. W takich przypadkach będziesz wiedział, że nadszedł czas na wymianę amortyzatorów, zanim jeszcze zauważysz problem. Amortyzatory mają za zadanie ściskać i uwalniać energię, gdy samochód porusza się po nierównej nawierzchni, a to może spowodować uszkodzenie części, jeśli są one zbyt mocno eksploatowane. Jeśli regularnie jeździsz w miejscach, w których jest dużo wybojów lub nierówności na drodze, warto wymienić amortyzatory, zanim ulegną uszkodzeniu.
Volkswagen to niemiecki producent samochodów. Najpopularniejsze samochody Volkswagena w Polsce to:
29-04-22