top-aktualnosci

  • Mercedesa Klasa E o symbolu W211 nie można jeszcze nazwać kultowym, ale na rynku samochodów używanych w Polsce cieszy się bardzo dużą popularnością.
  • Kierowcy cenią w nim wysoki komfort jazdy, za którym kryje się pneumatyczne zawieszenie BILSTEIN.
  • Wymiana zużytych modułów powietrznych jest prosta, pod warunkiem zachowania zaleceń producenta.

 

Klasa E to jeden z najwyżej pozycjonowanych modeli w gamie Mercedesa. Oficjalnie zadebiutował w 1993 roku, jako rynkowy następca bestsellerowych W123 i W124. Kolejna generacja tego modelu wyróżniała się podwójnym kloszem reflektorów przednich czym zyskała sobie potoczne określenie „okularnik”. W 2002 roku do sprzedaży weszła trzecia - i ostatnia - generacja oznaczona kodem fabrycznym W211 (sedan) i S211 (kombi). Ich zawieszenie oparto na miechach powietrznych, rozwiązaniu opracowanym przez inżynierów z Mercedesa i BILSTEIN. To jeden z tych elementów, za które do dziś chwalą kierowcy ten model samochodu.

 

"W Polsce do dużej popularności "okularników" przyczynili się kierowcy taksówek, co też jest idealnym potwierdzeniem ich niezawodności w użytkowaniu. Z czasem dochodzi jednak do naturalnego zużycia części i podzespołów, ale wymiana modułów powietrznych nie wiąże się z astronomicznymi kosztami w porównaniu do tradycyjnych amortyzatorów" - mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki BILSTEIN w Polsce - "Dla mechanika montaż nowych elementów nie stanowi trudnego wyzwania pod warunkiem przestrzegania instrukcji i kolejności pracy. Przekonują się o tym uczestnicy naszych szkoleń technicznych, po ukończeniu których bez wahania poszerzają ofertę usług w swoich warsztatach".

 

BILSTEIN dostarcza elementy pneumatycznego zawieszenia zarówno na pierwszy montaż, jak i w niezmienionej formie na aftermarket. Dzięki temu mechanik zawsze zyskuje gwarancję idealnego dopasowania części do konkretnego modelu samochodu.

 

Podczas wymiany należy jedynie przestrzegać siedmiu zasad:

 

  • Moduły powietrzne, podobnie jak w przypadku tradycyjnych amortyzatorów, wymieniamy parami, na tej samej osi.
  • Każdy nowy element należy dokładnie sprawdzić pod kątem ewentualnego uszkodzenia w trakcie transportu, przed montażem trzeba ocenić stan techniczny pozostałych części (przewodów, sprężarki etc.), w przypadku śladów zużycia należy je wymienić.
  • Podczas całej procedury wymiany modułów powietrznych należy postępować krok po kroku według załączonej do miecha instrukcji, a w przypadku korzystania z odpowiednie-go urządzenia diagnostycznego podawanych przez niego wskazówek.
  • Bezwzględnie przed opuszczeniem kół samochodu na podłoże należy wstępnie napompo-wać miechy powietrzne.
  • Właściwe i pełne napełnienie miechów powinno nastąpić po ustawieniu kół samochodu na stałym podłożu w uprzednio zmierzonej standardowej pozycji zawieszenia.
  • Po napompowaniu miechów należy sprawdzić i ocenić ich kształt, jakiekolwiek deformacje świadczą o nieprawidłowej wymianie bądź uszkodzeniu elementu.
  • Po wymianie miechów, podobnie jak przy tradycyjnych amortyzatorach, należy ustawić zbieżność kół i geometrię zawieszenia.

 

pdf button"Lista kontrolna"

 

2018 01 19 Marco Werkstatt 1